شامپو و رنگ مو دو محصول مهمی‌اند که در سلامت مو نقش تعیین کننده‌ای بازی می‌کنند. در این مقاله نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم تا تمام نکاتی که در خرید شامپو میس و مستر و رنگ مو مناسب را شرح دهیم.  

نکات مهم در انتخاب شامپو مناسب

پوست و مو دو قسمت مهم بدن هستند که تاثیری شگرفی بر زیبایی ما دارند. از این رو توجه به سلامتی آنان دغدغه همه خانم‌ها فارغ از سن و سالشان است. حفظ سلامت مو هیچ کار سختی نیست. تنها کافیست با راهکار های مراقبت از مو آشنا بوده و تغذیه رسانی آن به شیوه‌ای درست انجام شود.

تغذیه‌رسانی مو، یکی از فاکتورهای سلامت مو

اولین و مهم‌ترین نکته در تغذیه‌رسانی مو، استفاده از شامپوهای مناسب است. باید بدانید که هیچ شامپویی به عنوان شامپوی خوب و یا شامپوی بد وجود ندارد. ممکن است شامپویی که شما آن را بد می‌خوانید برای موهای دوست شما، کاملا مناسب باشد یا بر عکس. به همین دلیل است انتخاب شامپو مناسب، باید بر اساس جنس و نوع موی شما باشد.

امروزه شامپوهای مختلفی در بازار موجودند، مانند شامپوی آبرسان، شامپوی تقویت کننده، شامپوی نرم‌کننده و غیره. در کنار استفاده از شامپوی متناسب با نوع و جنس موهای خود، راهکارهایی دیگری نیز برای حفظ سلامت مو وجود دارند: کوتاه کردن مرتب موها، شانه‌زدن صحیح آنها، مصرف مکمل‌های غذایی و داشتن برنامه‌ی غذایی مناسب.

 

شامپوی مناسب برای موی چرب

موهای چرب ظرف چند ساعت تا نهایت 1 روز بعد از شست و شو، چرب و براق می‌شوند. متاسفانه برخی از افراد، برای خلاصی از چربی موهای خود، روزی چند بار آن را می‌شویند. این روش، جز آسیب به مو، پیامد دیگری به همراه نخواهد داشت.

به یاد داشته باشید اگر موهای چربی دارید، برای حفظ سلامت مو نباید از شامپو های آبرسان، نرم‌کننده‌ها و یا لوسیون‌های مو استفاده کنید زیرا چربی موهای شما را تشدید می‌کنند. شامپوی مناسب موهای چرب، شامپویی است که در ساختار آن از آبرسان یا نرم‌کننده استفاده نشده باشد.

شامپوی مناسب برای موهای خشک

معمولا افراد با موهای خشک، باید بیشتر مراقب سلامت مو خود باشند. این افراد باید از شامپوهایی که رطوبت‌رسان قوی هستند، استفاده نمایند. در غیر این صورت به راحتی درگیر مشکلاتی نظیر خارش سر، پوسته پوسته شدن پوست کف سر و دیگر مشکلاتی از این دست می‌شوند.

در صورت داشتن یک پوست سر خشک، به نکات زیر توجه کنید:

  •  شامپوهای حجم‌دهنده و تقویت‌کننده را به کل فراموش کنید. زیرا می‌توانند رطوبت پوست سر را از بین برند.
  • اگر پوست سرتان کمی خشک و بدون خارش است به دنبال شامپوهایی باشید که خاصیت رطوبت، آبرسانی و نرم‌کنندگی بالایی داشته باشند.
  • شامپوی حاوی نیوکسین گزینه مناسبی برای موهای خشک است.
  • از شامپوهای که حاوی سولفات هستند اجتناب کنید، زیرا پوست سر و مو را بسیار خشک می‌کنند.

بهترین شامپو مناسب موی فر

بهترین نوع شامپو برای موهای فر یا حالت دار شامپویی با PH 4 تا 5 است. این شامپوها علاوه بر تمیزی، موی سر را از آلودگی، گرد و خاک و چربی اضافه پاک می‌کنند؛ و در عین حال به حفظ چربی پوست سر و مو کمک شایانی می‌کنند. به یاد داشته باشید که استفاده از شامپوهای بسیار قوی برای موهای فر، سبب آسیب رسیدن به آنها می‌شود. اگر موهایتان فر و مجعد است، آنها را زیاد نشویید زیرا سبب باز شدن کوتیکول‌های مو و خشک شدن بیش از حد آنان خواهد شد.

مشخصات شامپوی مناسب موهای معمولی
بهترین نوع موها، موهای معمولی‌اند که اغلب براق و درخشنده هستند. این نوع موها نه چرب‌اند، نه خشک و نه کدر. اگر دارای این نوع مو هستید، از شستن هر روز آنان جدا خودداری کنید. زیرا روشی مناسب برای حفظ سلامت مو شما نخواهد بود.   

شامپوی مناسب برای حفظ زیبایی موهای رنگ شده
رنگ، مش و سایر اعمالی از این دست باعث آسیب به تارهای مو خواهد شد. شامپو برای مو رنگ شده به دلیل اینکه مواد پاک‌کننده آن از دیگر انواع شامپوها کمتر است، سبب تثبیت رنگ مو می‌شود. این مدل شامپوها، با گرفتن الکتریسته مو، سبب از بین رفتن وزی موی سر و لخت و صاف شدن آنها می‌شود.

شامپوی مناسب شوره سر
اگر موهایتان شوره می‌زند از شامپوهایی که ترکیبات قوی دارند و سبب خارش، خشکی و حساسیت بیش از حد پوست کف سر می‌شوند، خودداری کنید. برای حفظ سلامت مو، باید از شامپوهای ضد شوره‌ای استفاده کرد که با تنظیم PH پوست کف سر، از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و مانع از ایجاد شوره روی کف سر می‌شود.

رنگ مو و نکاتی که در مورد آنها باید بدانید

رنگ موها از نظر فرآیند اکسیداسیون به 2 نوع اکسیداتیو و غیراکسیداتیو تقسیم می شوند. اما در کل، با توجه به ماندگاری، 4 نوع رنگ مو داریم:

 

  • رنگ موی موقت: این رنگ مو غیراکسیداتیو است و در لایه های بیرونی مو انباشت می‌شود. رنگ‌های موقت اسیدی‌اند، جرم مولکولی زیادی داشته و دارای بار الکتریکی منفی هستند؛ در نتیجه به راحتی در آب حل می شوند. نهایتا این رنگ‌ها بعد از یک یا دو بار شستشو از بین خواهند رفت.
  • نیمه دائمی Semi Permanent: این رنگ مو غیراکسیداتیو است و تنها مقدار کمی از رنگ وارد لایه کورتکس مو می‌شود. این نوع رنگ‌ها ماکزیمم تا 6 بار شست‌وشو دوام خواهند داشت.
  • نیمه دائمی Demi Permanent: این نوع از رنگ موها حاوی ماده قلیایی به غیر از آمونیاک همانند اتانولامین یا سدیم کربنات هستند. غلظت آب اکسیژنه در آنها از رنگ دائمی کمتر است. به عبارتی دیگر، این رنگ‌ها ترکیبی از مولکول‌های Semi با رنگ‌های اکسیداسیونی به همراه آب اکسیژنه‌اند.
  • دائمی: این دسته از رنگ‌ها حاوی موادی مثل آمونیاک و پراکسید هیدروژن‌اند. این مواد باعث تغییرات پایدار و غیرقابل بازگشت مو می‌شوند. رنگ این مواد در ساختار مو نفوذ کرده که با شست‌وشو از بین نخواهد رفت.

رنگ‌های نامرغوب چگونه به سلامت مو آسیب وارد می‌کنند؟

هنگام استفاده از رنگ‌های نامرغوب، مواد شیمیایی موجود در آنها پیوندهای دی سولفید مو را از بین می‌برند. اصلاحا گفته می‌شود که ماتریکس مو تخریب شده است. در این حالت، آب تار مو تبخیر و مو به شدت خشک می‌شود. این همان آسیبی است که رنگ‌های نامرغوب به تارهای مو وارد می‌کنند.

آیا رنگ‌ موی بدون آمونیاک هم برای سلامت مو مضر است؟
 امروزه، تبلیغات وسیعی برای رنگ موهای بدون آمونیاک می‌شود. ادعا می‌شود که این دسته از رنگ‌ها کاملا بی‌خطرند. توجه کنید هیچ جادویی در تولید این مدل از رنگ‌ها انجام نگرفته و تولیدکنندگان تنها به جای استفاده از آمونیاک، از ماده قلیایی دیگر استفاده می‌کنند. درست است که در این حالت شدت آسیب بسیار کمتر است اما در نهایت برای سلامت مو چندان مناسب نیست.  

هنگام خرید رنگ مو  به ترکیبات آن توجه نمایید. درست است که در ساخت انواع رنگ‌های مو از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، اما میزان استفاده از مواد شیمیایی پر خطر در برندهای معتبر به مراتب کمتر است.

هیچ اثر جادویی در محصولات تثبیت کننده مو وجود ندارد
 انواع محصولات تثبیت‌کننده مو تنها می‌توانند درخشش رنگ مو و ماندگاری رنگ بر روی تارهای مو را تا اندازه‌ای مشخص بالا برند. این محصولات حاوی آنتی اکسیدان هستند که سبب خنثی کردن عوامل اکسنده محیط مثل نور آفتاب یا کلر آب می‌شوند.

برای حفظ سلامت مو، تاریخ انقضا را جدی بگیرید
باید بدانید که هر محصولی دارای 2 تاریخ مصرف است: یکی مدت زمان مجاز برای نگهداری در بازار یا همان تاریخ انقضا؛ و دوم علامت‌هایی M6، M12، یا M18 که در بسته درج شده  است؛ این علامت‌ها بیانگر بازه زمانی 6، 12 یا 18 ماه است که فرد اجازه مصرف محصول بعد از بازگشایی آن را دارد. 

فروشگاه‌های معتبری که محصولات با کیفیت ارائه می‌دهند، کدام است؟

فروشگاه لوازم آرایشی میس و مستر فروشگاه اینترنتی بسیار معتبری است که در زمینه محصولات مراقبت از مو، با برندهای بی نظیری کار می کند. برای مثال خرید ماسک مو میس و مستر ، با قیمت مناسب و ضمانت اصل بودن کالا همراه خواهد بود. همچنین می‌توانید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقب و سلامت مو و پوست، انواع عطر و ادکلن و دیگر محصولات از برندهای بسیار معتبر را با قیمتی مناسب از آن تهیه نمایید. شعار این فروشگاه معتبر اینترنتی احترام به زمان و انتخاب مشتری، مشاوره و در نهایت فراهم نمودن لذت یک خرید آنلاین برای وی است.